Türk Mitolojisindeki Yeri ve Önemi
Yol gösterici, kutlu kurt, tüm Türk ve Moğol boylarının
ortak ongunudur. Bazı Türk ve Moğol boyları, soylarının bu kutlu varlıktan
türediğine inanırlar. Çoğu zaman soyun bir kolu Gökkurt’tan, diğer kolu ise
Gökgeyik’den gelmektedir. Kurt sürülerinin başında bulunup idare eden
kurtlara da Gökkurt denilir. Kaskır ve Börü kelimeleri de değişik lehçe ve
şivelerde kurt demektir. Bozkurt gökyüzünü temsil eder. Alageyik ise
yeryüzünün simgesidir. Göktürklerin gök (mavi) bayraklarında kurtbaşı resmi
vardır. Savaşçılığı ve savaş ruhunu, özgürlüğü, hızı, doğayı temsil eder. Türk
ulusunun başına bir iş geldiğinde, bir tehdit belirdiğinde ortaya çıkar ve yol
gösterir. Çadırların önüne tepesinde altından kurtbaşı bulunan direkler
dikilir.Savaş Ruhu (Tanrısı) kurt görünümüne bürünür. Altıncı yüzyıla ait bir taş anıtta kurttan süt emen bir çocuk betimlenmektedir. Erenler, evliyalar zaman zaman kurt kılığına girerler. Bozkurda “Gök Oğlu” da denir. Halk kültüründe Bozkurt dişinin cepte taşınmasının nazardan koruyacağına inanılır. Yakut metinlerinde Bosko olarak bahsedilir.
Kırgızlarda, bozkırda gezerken kurt görmek uğurdur. Rüyada kurt görmek de yine hayra yorulur. Hamile kadının nazardan korunması için yastığının altına kurt dişi veya derisi koyulur. Kurdun koyun sürüsüne dalması veya ahıra girmesi bereket sayılırdı. Başkurt rivayetlerine göre kurt onların atalarının önüne düşerek yol göstermiştir. Bu nedenle kendilerine başlarında kurt bulunan anlamına gelen Başkurt denmiştir. Hilal taktiği (veya Turan/Türk taktiği) adı verilen yarım çember ile düşmanı ortaya alıp çemberi kapatma stratejisinin kurtlardan görülerek ilk defa Türkler tarafından uygulanmıştır.
Bozkurt, Türklerin ulusal sembolüdür. Tarih öncesi
dönemlerden beri Türklerce kutsal sayılmıştır. Bozkurt'un kutsal sayılmasının
ve Türklerin ulusal sembolü olmasının en önemli nedeni, Türklerin bir bozkurtun
soyundan geldiklerine inanmalarıdır. Bozkurt, bugün Türk milliyetçiliğinin
sembolüdür. Atatürk tarafından da ulusal sembol ilan edilmiş ve
birçok yerde kullanılmıştır. Cumhuriyet’in ilk yıllarında Türk Parası üzerine
Bozkurt resimleri basılmıştır.Kao-ch'e'nin yaratılış destanı;Ana konu:Türeyiş Destanı
Türeyiş
Destanı adıyla
bilinen hikâye aslında Kao-ch'e'nin yaratılış destanıdır. Çin
vakayinamelerinden Vey Kitabı ve Kuzey Hanedanlar
Tarihinde yer almaktadır. Bu destanda erkek kurt rol oynamaktadır.
Hiung-nu tanyusunun güzel
iki kızı varmış. Tanyu onları Tanrı'ya sunmaya karar vermiş. Ülke sınırı
üzerinde yüksek bir kule yaptırmış ve Tanrı'dan kızlarını kendisine eş olarak
alması için yalvarmış. Onları götürüp kuleye bırakmış. Yaşlı bir kurt kulenin
dibindeki mağaraya yerleşmiş. Kızlardan biri kurtun Tanrı olduğunu zannetmiş.
Ablasının karşı çıkmasına rağmen kuleden inmiş. Kurdun karısı olup çocuğunu
doğurmuş.
Aşina'nın yaratılış destanı;Ana konu:Asena
Bozkurt Destanı adıyla bilinen hikâye
aslında Aşina'nın yaratılış destanıdır. Çin vakayinamelerinden Chou
Kitabı, Kuzey Hanedanlar Tarihi ve Sui Kitabı'nda yer
akmaktadır. Bu destanlarda dişi kurt rol oynamaktadır.
Destan 1
![]() |
| Tanrı Dağlarından Bir Görünüm |
Destan 2
![]() |
| Boğdan Dağından bir Görünüm |
Türkler önce Hiung-nu'nun kuzeyindeki Şu
ülkesinden çıkmıştır. Kabilenin büyüklerinden Abangbu on yedi kardeşinin
biriydi. Bunlardan biri Yizhinishidou kurttan doğmuştur. Bangbugiller kötü
huylu oldukları için ülkesi yok edildi. Nishidou rüzgârları ve yağmurları
çağırabilirdi. Yaz tanrısının kızı ve kış tanrısının kızı olmak üzere iki eşle
evlendi. Dördüz erkek çocuğu doğdu. Bunların biri Baihong (büyük beyaz kuş)
oldu. Başka biri ise Afushui (nehir) ile Jianshui (nehir) arasında Qigu adını
aldı. Başka biri ise Chuzheshui (nehir)'de. Diğeri Jiansichuzheshishan (dağ)'da
ikamet etti ve bu kişi Daer'dir. Dağın tepesindeki Abangbu'nun kabilesinde
soğuk çiy vardı.
Vusun ile ilgili destan
Çin vakayinamelerinden Shi-chi ve Han Kitabı'nda yer alan Vusun ile
ilgili destanda karga ve dişi kurtun bir çocuğu beslediği
aktarılmaktadır.
Vusun kralı Kun-mo'nun
babası Hiung-nu tarafından saldırıya uğramış ve öldürülmüş. Kun-mo
bırakılmış. Karga etle ve kurt ise sütle beslemiş.
Hiung-nu tanyusu Kun-mo'nun Tanrı olduğunu zannederek yanına alıp
büyütmüş.
Ergenekon destanı;
Ana
konu: Ergenekon Destanı
Ergenekon Destanı adıyla
bilinen hikâye Göktürk destanıdır. Komşuları tarafından tuzak kurularak yok
edilen Türklerden geriye kalan birkaç kişinin saklanmak için dağlık bir alanda
yol araması ile başlar. Dağların arasında gizlenmiş bir ova bulan bu Türkler,
oraya yerleşir ve çoğalır. Yüzyıllar sonra oraya sığmaz hale gelince, çıkmak
isterler. Ancak çıkışı bulamazlar. Bunun üzerine çevredeki dağların demir
madeninden yapıldığını fark ederler ve demiri eriterek çıkarlar. Çıkışta
kendilerine Börte Çene adında bir erkek kurt rehberlik eder.
Türk topluluklarında Börü (Bozkurt)

Börü(Kurt)

Börü(Kurt)
Tuva Türklerinde;Kam algışları (şaman duaları) içinde
"Kök börü" ve "Kuğu börü" ( doru (kuba) renkli kurt)
şeklinde kurt tanıtması bulunur. Tanrı'nın habercisi olarak eski Tuva sözlü
geleneğinde bozkurt bulunurdu.
Kırgız
Türklerinde;Eski Kırgız
Türkleri büyük kahramanlardan, bahadırlardan, "börü" veya "Kök
börü" olarak adlandırırlardı. Kazak, Kırgız ve kurt kardeştir şeklinde bir
de halk arasında söz vardı. Kurt, büyüklük yiğitlik manalarındadır. Destanlarda
bahadırlar için "gök yeleli kurt" deyimi kullanılmıştır. Manas
Destanında Manas Han, kurt gözlü, kır bıyıklı (Börü közdüü, ku murut) olarak
tarif edilir. Manas atamızın okları için de "börü tildü, çal yıba "
(kurt dilli kır ok) denilir. Manas'ın oğullarına Kökbörü sultanım diye hitap
edilirdi.
Kıpçak Türklerinde;Kıpçak
Türkleri veya Kumanlarda bozkurdun önderlik rolü II. yüzyıl
ortalarına kadar gitmektedir. Kurttan yardım istendiğine dair kayıtlar
bulunmaktadır.


Hiç yorum yok:
Yorum Gönder